Лабораторна робота № 7
Тема роботи: Організація освітньої та науково-дослідної діяльності засобами мережевої технології вебінар.
Мета роботи: Розглянути можливості використання мережевої технології вебінар в процесі організації освітньої та науково – дослідної діяльності, набути здібностей по плануванню та розробці сценарію і кейсу вебінару, набути практичних навичок щодо організації та проведення вебінарів.
Ключові слова: цифрові технології, дистанційні технології навчання, інформаційно-комунікаційні технології, мережеві технології, вебінар, онлайн семінар, технології Веб 2.0, вебкаст, блог, Вікі-Вікі, фасилітатор.ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИКОНАННЯ:
Проаналізувати доступні сервіси для проведення вебінарів. 1.Zoom – цей сервіс може зацікавити всіх охочих безкоштовно проводити свої власні вебінари та відеоконференції. Він має зрозумілий і простий інтерфейс. Розібратися з початковими налаштуваннями допоможе ціла система підтримки (з інструкціями та відеоуроками). Також у Zoom є всі необхідні інструменти для проведення групової роботи, веб-конференцій та відеоконференцій.
2. Cisco Webex – потужна платформа, яка пропонує пакет хмарних сервісів і програм для спільної роботи онлайн, надає гарантію високої якості зв’язку та безпеки передачі даних (все, що ви надсилаєте, повністю зашифровано) і має унікальну опцію голосового управління трансляціями.
3.Go To Meeting – цей сервіс особливо вигідний, якщо потрібно регулярно проводити онлайн-семінари для великої кількості учасників. Зручно планувати вебінари, адже сервіс автоматично створює реєстраційну форму для учасників та надсилає нагадування про вебінар зареєстрованим учасникам.
4.Google Meet – дуже зручно проводити захищені відеоконференції. Приєднуватися до них можна зі спеціального додатка або актуальної версії будь-якого веб-переглядача. Google відкриває загальний доступ до функцій корпоративних відеоконференцій.
5.Freeconferencecall.Com – безкоштовна платформа для проведення відеоконференцій, онлайн-нарад з можливістю підключення до 1000 учасників. Тут можна демонструвати на екрані матеріали, презентації та коментувати їх, завантажувати файли і за допомогою інструментів малювання виділяти важливі частини доповіді.
6.Microsoft Teams – цей сервіс можна завантажити на свій комп’ютер або мобільний пристрій, або ж використовувати як веб-додаток. Більше можливостей надається у поєднанні з іншими сервісами Microsoft, особливо корпоративної пошти Office 365. Цей ресурс є безкоштовним. Тут є можливість проводити онлайн аудіо, відео, веб-конференції, а також транслювати і записувати масштабні наради, вебінари для великої аудиторії (10 000 учасників).
7.Google Hangouts – за допомогою цього сервісу можна проводити відеоконференції та транслювати вебінари для широкої аудиторії, з можливістю паралельного ефіру в Youtube. Потім ці відео можна зберегти та розмістити на каналі Youtube. Учасниками можуть стати люди з вашого списку контактів за номером телефону або адресою електронної пошти, або ж ви можете запросити людей, надіславши їм посилання на вебкімнату. Під час вебінару є опція взаємодії з учасниками: демонстрації програм, документів, презентацій та відео, можна також спілкуватись у чаті.
8.Myownconference – на цій платформі встановлений безкоштовний безліміт на проведення вебінарів та їхніх записів. При цьому, на вебінарі має бути до 20 учасників та максимум три ведучих (одночасно).
9.Сlickmeeting – пробна безкоштовна версія Сlickmeeting на 30 днів надає майже всі ті самі функції для проведення вебінарів, що і платні. Обмеження стосуються розміру аудиторії до 25 учасників, зберігання файлів до 500 Мб. Проводити вебінари можна з будь-якого пристрою та операційної системи.
10.Wiziq – достатньо широкі функціональні можливості, до 500 учасників, запис вебінару, можливість безкоштовного використання, розширені можливості у платній версії, тільки англомовний інтерфейс.
Визначити переваги та недоліки використання технології Вебінар в освітній та науково-дослідній діяльності. Переваги:
Висока ступінь інтерактивності — слухачі залучені в процес навчання, задають питання для пояснення незрозумілих моментів, на які відразу ж отримують відповіді.
На відміну від звичайного семінару, слухачі вебінару по його закінченні отримують запис, який пізніше можна використовувати при закріпленні матеріалу. Запис вебінару видається навіть тим, хто не встиг до нього підключитися.
Значна економія часу. Учасникам і лектору не треба витрачати час на дорогу до місця проведення семінару. До всього іншого вони можуть знаходитися в різних містах, або навіть країнах. Бути присутнім на вебінарі ви можете, знаходячись зручному для вас місці— на відпочинку, вдома або в офісі.
Можливість дотримання анонімності. Учасники одного і того ж вебінару можуть не знати про особистість один одного.
Недоліки:
Як би не старався лектор, але під час вебінару не досягається такий же емоційний зв'язок, як під час живого спілкування. А це досить важливий аспект, від якого залежить ефективність навчання.
Так як вебінар — це новий інструмент для проведення тренінгів та конференцій, багато лекторів, звиклих до роботи з живою аудиторією, просто губляться перед монітором. В результаті цього пропадає ритм і драйв виступу.
Іноді трапляється, що учасники і лектор знаходяться в різних часових поясах. Якщо для лектора вебінар починається в 14.00, то для деяких учасників може починатись в 23.00, що не зовсім зручно
Скласти порівняльну характеристику (за визначеними Вами критеріями) 2-х обраних сервісів для проведення вебінарів.
Запланувати вебінар (визначити тему, час, обрати платформу для проведення, підготувати Кейс для демонстрації: тези, презентація, опитування, веб-ресурси і т. ін.)
Розробити сценарій проведення вебінару.
Розробити реєстраційну форму та запросити учасників.
Провести вебінар, здійснити запис (до 15 хв.).
Результати роботи (ВІДПОВІДНО ДО ПУНКТІВ 1-7 з посиланням на відеозапис) розмістити на відповідній сторінці блогу.
Контрольні запитання:
Дайте визначення терміну вебінар. Вебінар – це технологія, яка забезпечує проведення освітніх заходів у режимі онлайн і надає інструменти для електронної співпраці та комунікації учасників. Учасники вебінару фізично знаходяться в різних місцях, а їх взаємодія забезпечується завдяки активному застосуванню засобів аудіо- та відео- обміну даними і спільної роботи з різноманітними об’єктами. Для приєднання до вебінару учасники можуть використовувати комп’ютери, ноутбуки, планшети, смартфони.
Назвіть платформи для проведення вебінарів та опишіть одну з названих платформ. ZOOM, CISCO WEBEX, GO TO MEETING, FREECONFERENCECALL.COM, MICROSOFT TEAMS, GOOGLE HANGOUTS, WIZIQ, СLICKMEETING, MYOWNCONFERENCE.
GOOGLE MEET
У Google Meet дуже зручно проводити захищені відеоконференції. Приєднуватися до них можна зі спеціального додатка або актуальної версії будь- якого веб-переглядача. Google відкриває загальний доступ до функцій корпоративних відеоконференцій. Тепер усі користувачі облікових записів Google можуть проводити онлайн-зустрічі на щонайбільше 100 учасників тривалістю до 60 хвилин кожна. Компанії, навчальні заклади й інші організації можуть використовувати розширені функції, зокрема проводити зустрічі щонайбільше на 250 учасників з установи та з-поза неї, а також вести прямі трансляції максимум для 100 000 глядачів у домені.
Визначіть переваги застосування мережевої технології вебінар. Які переваги має вебінар перед існуючими традиційними та інноваційними технологіями? Інноваційні мережні сервіси, які можуть забезпечити спільну колоборативну роботу учасників навчального процесу в Інтернет мережі, можна поділити на дві групи: асинхронні (пошта, форум)та синхронні (чат, вебінар). Наприклад, Веб-каст – це асинхронна технологія, яка забезпечує лише односторонню доповідь, без інтерактивної взаємодії між доповідачем та слухачами. Веб-каст створюється викладачем чи студентом та розміщується для ознайомлення на навчальній мережній платформі.
Разом з тим вебінари мають такі переваги:
- висока доступність для «відвідування» слухачами;
- значна економія часу на організацію;
- зручність для «відвідувачів» - сприйняття відомостей та знань у звичній обстановці, без зайвих шумів тощо;
- інтерактивна взаємодія між доповідачем та слухачами, також слухачами між собою тощо.
Охарактеризуйте метод проектування вебінарів ADDIE. Вебінар - це освітньо-науковий захід, який може бути спроектовано з використання методу ADDIE (аналіз, проектування, розвиток, застосування, оцінка). Перш ніж проводити вебінар, визначте цільову аудиторію і опишіть її в інформаційному листі-запрошенні. визначте показники ефективності вебінару (тестовий запуск, цікава, нова інформація, потренуйтеся он-лайн доповіді, провокуйте обговорення). Ваша активна робота в соціальних мережах допоможе Вам її вибрати. При проведенні планового вебінару в навчальному курсі цільова аудиторія відома.
Схарактеризуйте види вебінарів. Види вебінарів:
1. Промовебінар – це безкоштовний вебінар, організований з метою обміну досвідом або для вирішення організаційних питань.
2. Відкритий вебінар – платний захід, із певного питання, проблеми.
3. Корпоративний вебінар – вебінар, що проводиться з метою організації співробітників однієї компанії.
4. Іміджевий вебінар – вебінар, що має на меті рекламу, просування певного товару чи послуги.
5. Он-лайн курси (клуби) – вебінари, що об’єднують людей, які працюють над одними питаннями; періодичні, регулярні.
Визначіть основні ролі користувачів вебінару. Основні ролі користувачів вебінару:
1. Організатор небінарну (адміністратор, модератор, технічна підтримка);
2. Викладач (ведучий, лектор);
3. Слухач (студент, учень).
Для проведення вебінару необхідний наступний мінімальний набір комп’ютерного устаткування:
- ноутбук або ПК із виходом до мережі Інтернет;
- навушники з мікрофоном;
- веб-камера.
Що включає Кейс для демонстрації. В процесі підготовки до проведення вебінару викладач формує Кейс для демонстрації (сценарій, тези, презентація, запитання для проведення опитування).
Назвіть вимоги до презентацій для вебінарів. Незалежно від типу заняття у процесі підготовки до проведення вебінарів доцільно звернути увагу на такі моменти:
- завчасна підготовка до участі та оголошення про дату та час його проведення: всі учасники повинні заздалегідь потурбуватися про наявність необхідного обладнання та відповідного каналу Інтернет зв’язку, для перевірки роботи системи увійти до віртуальної кімнати за 10-15 хвилин до початку вебінару; перевірити звук та можливості ставити та задавати запитання всіма учасниками. Це дозволить мінімізувати ризики технічних «накладок» під час проведення вебінару;
- вибір теми, педагогічна доцільність постановки мети та завдань вебінару: слід розкрити основні пункти доповіді, питання обговорення та головну мету проведення вебінару, яка б дала змогу учвснику з’ясувати потребу його участі у віртуальному семінарі та шляхів подальшого використання записаних відеоматеріалів;
- добір матеріалу, який розглядатиметься на вебінарі: необхідно чітко спланувати співвідношення вивченого та нового матеріалу, сформулювати проблемі запитання та підготувати описи відповідних кейсів, передбачити обговорення запитань в малих групах та парах, розпланувати участь кожного із його учасників, розписати відповідні ролі, забезпечити учасників конкретними завданнями для самостійного опрацювання матеріалу та чіткими критеріями його оцінювання, запропонувати спеціально розроблені форми взаємооцінювання та самооцінювання;
- методична підготовка викладача та студентів до вебінару: викладач має поділити зміст теми на конкретні питання; заздалегідь описати рекомендації щодо підготовки всіх учасників до їх обговорення, розробити інструкції опрацювання основної та додаткової літератури; обрати форми самостійних повідомлень студентів - доповідь, виступ, опанування; підготовка презентації тощо; залежно від мети проведення вебінару необхідно розробити показники його оцінювання та форми проведення рефлексії;
- сценарій проведення вебінару. Доцільно прописати з вказуванням часу такі основні етапи вебінару: повідомлення теми, мети та завдань заняття; надання слова студентам для повідомлення з питань тематики вебінару, коментар щодо повідомлення студентів; концентрування уваги студентів на питаннях, які передбачені планом; постановка запитань у процесі повідомлення, що спонукають до дискусії, вимагають доказовості, міцності знань, винахідливості, підведення підсумків заняття, завдання для подальшого самостійного опрацювання матеріалу; оцінювання та стимулювання до активної участі студентів у вебінарі, оцінювання відповідей та активної участі у роботі вебінару;
- підведення підсумків вебінару: після проведення заняття організатор має провести аналіз, за яким визначити чи розкрита тема, які знання здобули учасники, ставлення до заняття учасників вебінару та їх творча активність, досягнення мети заняття. Вебінар буде успішним, якщо при його проведенні будуть використовуватися нові факти, пропонуватимуться для обговорення проблемні запитання та ситуації з реального життя.
Назвіть засоби групового навчання, які можуть бути використані в процесі проведення вебінарів. Виділяють наступні засоби групового навчання, які можна використовувати при проведенні вебінарів:
Whiteboard (біла дошка, електронний аналог шкільної дошки) — електронна панель, що виконує функції дошки для спільної роботи. Тобто це дошка для малювання, на якій викладач може малювати самостійно або надати права малювання учасникам вебінару. Whiteboard має стандартний набір інструментів, як у програмі Paint: лінія, коло, прямокутник, тощо. Whiteboard являє собою еволюцію класної дошки, яка використовується спеціально для потреб дистанційного навчання. Вона дозволяє викладачу та студенту спільно використовувати частину екрану, де можна розміщувати слайди чи картинки, малювати, виправляти помітки, тощо. При цьому всі дані автоматично оновлюються в реальному часі на всіх комп’ютерах учасників. Кожен учасник вебінару може працювати з контентом на дошці одночасно з іншими учасниками: додавати свої коментарі, домальовувати, виправляти, наочно пояснювати свою точку зору. Тому Whiteboard прекрасно підходить для мозкового штурму, учасники якого знаходяться в різних місцях.
Breakout rooms (кімнати прориву) — віртуальні кімнати для роботи з групами, оснащені засобами для колективної роботи з текстом, відеоматеріалами та мультимедійними презентаціями. Викладач може використовувати цей засіб для роботи в малих групах чи парах. При цьому кожну малу групу він розміщує в окрему таку віртуальну кімнату, наприклад, для розв’язування деякого кейсу, або для обговорення контраргументів у підготовці до дискусії. Студенти у такій кімнаті бачать і чують один одного, малюють на дошці (whiteboard), спілкуються в чаті, але не бачать учасників інших груп. Викладач при цьому спостерігає та може модерувати навчальну діяльність в кожній з віртуальних кімнат. Крім того, викладач може зібрати всіх студентів окремих груп до однієї кімнати та обговорити результати групової роботи.
Колективна робота з додатками – сервіс, за допомогою якого викладач або інший учасник віртуального класу з відповідними правами, демонструє всім іншим учасникам вебінару результати роботи в середовищі певного програмного продукту на екрані свого комп’ютера. При цьому викладач може передати управління роботою на такому комп’ютері іншому учаснику вебінару з конкретним завданням та подальшим обговоренням отриманих результатів. Інтерактивні опитувальники дозволяють швидко зібрати думки учасників вебінару з того чи іншого питання. За допомогою модулю інтерактивного голосування можна швидко створювати опитувальник, редагувати його, та розмістити, наприклад, у віртуальному класі.
Веб-тури - спільний веб-серфінг, засіб, що дозволяє спільно «подорожувати» по веб- сайтам.
З якою метою розроблється сценарій вебінару? Розробка сценарію вебінару - це послідовність подачі навчального матеріалу і виконання діяльності. Бажано теоретичний матеріал давати невеликими порціями протягом 6-10 хвилин, після яких виконується опитування або вправа. Таким чином, протягом вебінару (не довше 90 хвилин) виконується 4-5 вправ.
Немає коментарів:
Дописати коментар